Kathy Acker's practice of literary appropriation and pastiche made her notorious--as a rebel and a groundbreaker--when Great Expectations was first published in 1982. Here, she begins rewriting Charles Dickens's classic--splicing it with passages from Pierre Guyotat's sexually violent Eden, Eden, Eden, among other texts--alongside Acker's trademark pithy dialogue, as well as prank missives to the likes of Susan Sontag, Sylvère Lotringer, and God.
At the center of this form-shifting narrative, Acker's protagonist collects an inheritance following her mother's suicide, which compels her to revisit and reinterpret traumatic scenes from the past. Switching perspectives, identities, genders, and centuries, the speaker lustily ransacks world literature to celebrate and challenge the discourse around art, love, life, and death.
GREAT EXPECTATIONS
AUTOR/A
ACKER, KATHY
Kathy Acker nació en 1948 en Nueva York. Fue, entre otras cosas, novelista, ensayista, dramaturga y directora de cine. A los veinte años rompió con su familia y empezó a trabajar como stripper, al tiempo que escribía y se relacionaba con la escena literaria underground de la ciudad. Su obra, personalísima y transgresora, sintetiza influencias tan dispares como el nouveau roman, el feminismo, la filosofía, el misticismo o la pornografía. Saltó a la fama con Aborto en la escuela (1984), novela que causó sensación y fue prohibida en varios países. Entre sus obras más destacadas, además de Grandes esperanzas (1982), se encuentran Don Quijote, que fue un sueño (1986) y El imperio de los sinsentidos (1988). En 1996 le diagnosticaron un cáncer de mama. El trauma provocado por la cirugía que se le practicó la llevó a abandonar la medicina tradicional. Murió en un centro de medicina alternativa de Tijuana, México, en 1997.